Trať Horažďovice - Domažlice
Pravidelný provoz byl zahájen 1. 10. 1988
V českých zemích po vybudování hlavních železničních tratí, dochází ke stavbě i tratí navazujících. Mezi těmito, v roce 1888, byl uveden do provozu též stokilometrový úsek z Horažďovic, přes Sušici, Klatovy a Kdyni do Domažlic. První zmínka o propojení Klatov s Domažlicemi pochází z roku 1863. Tehdy si poslanec zemského sněmu Václav Seidl pozval k jednání zájemce o stavbu zamýšlené tratě. Mohl se opřít o zájem vlivné osobnosti, starosty města Klatov, který mu své vyjádření ke stavbě trati zaslal již začátkem roku 1861. V roce 1863, díky velké aktivitě V. Seidla, byla zřízena při českém sněmu železniční komise. Trať byla plánovaná jako součást Českomoravské transverzální tratě. Zpočátku se předpokládalo, že dráha bude v soukromém vlastnictví, ale později se celého projektu ujal stát. Počátkem roku 1880 proběhlo jednání mezi baronem Korbem, tehdejším ministrem rakouské dráhy a deputací klatovského obchodnictva. Baron Korb rozebral s účastníky současnou ekonomickou situaci a zdůraznil vládní zájem na propojení rakouské říše s Německem. Svou váhu měla i slova o plánu železničního spojení Klatov a Sušice. Přislíbil, že vláda bude stavbu podporovat, nikoliv však financovat. Náklady měly uhradit zúčastněné okresy a obce. Později však vláda své rozhodnutí změnila a stavbu finančně podpořila. 23. listopadu 1883 byl přijat zákon o stavbě Českomoravské transverzální tratě.
V roce 1885 se začalo stavět. Finanční rozpočet na rok 1886 počítal s částkou 2 600 000 zlatých. Na stavbě se podílely především české stavební firmy. Za dobu dvou let bylo třeba vybudovat 31,7 km tratě Domažlice - Janovice nad Úhlavou a dále Klatovy - Horažďovice v délce 57,8 km. Trať Janovice nad Úhlavou - Klatovy byla již postavena jako součást tratě Železná Ruda - Plzeň v roce 1872. Do té doby musely být také postaveny všechny pozemní stavby (staniční budovy, mosty atd.). Záznamy uvádějí, že např. v dubnu 1887 pracovalo na trati 3 250 pracovníků.
Pro zkušební provoz byl domažlický úsek připraven k 18. 6. 1888. K jízdě prvního vlaku však nedošlo. Důvod není znám.
Pravidelný provoz byl však zahájen k původně stanovenému datu 1. 10. 1988.
© Eva Bednářová
Náhledy fotografií ze složky Železnice