Jdi na obsah Jdi na menu
 


Psohlavci z r. 1931

Premiéra: 18. 9. 1931

article preview

"Na Domažlicku se již týden natáčí národní film Psohlavci. Režisérem filmu je Svatopluk Innemann. Má k dispozici 65 lidí mimo 200 vesnických lidí v originálních chodských krojích. S filmem se začalo v sobotu v obci Draženově, kde byla zachycena scéna poražení staré Kozinovy lípy. V neděli a v pondělí byla dějištěm natáčení Psohlavců chodská vesnice Pasečnice, kde se střetli v několika bitkách rebelští Chodové s císařskými vojsky. Ve čtvrtek v poledních hodinách filmován byl v Plzni závěrečný akt filmu Psohlavci, vedení Koziny na popraviště. Kozina vycházel z historické radnice plzeňské v průvodu kněží, špalírem pěšího i jízdního vojska v historických krojích. V titulní roli Koziny je, jak známo, Bedřich Karen, člen Národního divadla v Praze, rodák plzeňský."
Zdroj citace: Lidové noviny, r. 1931

"Již od čtvrtka minulý týden pracuje režisér Svatopluk Innemann na exterierech svého nového národního filmu »Psohlavci«. Jeho pracovní štáb, skládající se celkem ze 65 lidí včetně herců jsou usídleni v šesti domažlických hotelích. Kromě toho v exterierech hraje na 200 vesnických lidí v originelních chodských krojích. Příslovečné štěstí, které má režisér Innemann na počasí, nezklamalo ho ani tentokráte. S filmováním začalo se v sobotu v Dražinově, kde byla zachycena scéna porážení staré Kozinovy lípy. Nebylo to tak jednoduché, jak by se snad zdálo, neboť všem našim filmařům to dalo hodně práce, než se jim podařilo přiměti dnešního majitele lípy, aby svolil k poražení. Scéna samotná pak po stránce dramatické se dokonale zdařila a padající lípa působila tak tklivým dojmem na všechny přihlížející, že i filmaři, kteří jsou ve svém povolání zvyklí na hodně věcí. strnuli v nehybném pohnutí. V neděli a v pondělí byla dějištěm natáčení chodská vesnice Pasečnice. Zde se střetli v několika bitkách rebelští Chodové s císařskými vojsky. Mezi staveními byly postaveny barikády a když z protějšího kopce přihnala se jízda a vyrazili pěší, rozpoutala se zuřivá palba, při níž chodské ženy vydatně pomáhaly ládováním a která obrátila císařské na útěk. Byla to pro režiséra Innemanna jedna z nejnamáhavějších scén, neboť v úporném vedru, vystaven žhavému slunci musel se megafonem dorozumívati s rež. Svitákem na protějším, značně odlehlém kopci, o přesném okamžiku výpadu císařského vojska. Tato scéna byla filmována současně čtyřmi aparáty z různých úhlů a některé detaily točil si sám Innemann ruční kamerou. Vyžádala si tolik vyčerpávajících zkoušek. že když pak asi o půl třetí hodině odpoledne zaznělo Innemannovo “hotovo”, všichni si spokojeně oddechli a každý jen toužil po stínu. aby se ochladil. A ještě jiná odměna čekala filmaře: oběd, který pro ně připravil interpret Lomikarův, znamenitý kuchař — Theodor Pištěk. Po obědě začalo se točit znovu až pozdě do noci: pro filmování nočních scén jsou tu k disposici vojenské agregáty. Denně se spotřebuje na 800—900 metrů negativu. Natáčení exterierů potrvá až do pátku 29. t. m. Bude v něm pokračováno v Praze v atelierech. kde se od 12. června začnou natáčet interiery, jichž filmování potrvá plné tři neděle. Film musí býti dohotoven podle smlouvy do 1. srpna a jeho náklad dosáhne asi výše 2 milionů Kč. Výhradní premiera »Psohlavců« bude koncem září v bio »Alfa«."
Zdroj citace: periodikum Večer, květen 1931


© Eva Bednářová
 

 

Náhledy fotografií ze složky Psohlavci - r. 1931

 


Poslední fotografie



sledujte nás


Statistiky

Online: 7
Celkem: 471747
Měsíc: 12433
Den: 780